Kiffel Oy on siivousalan yritys, joka tarjoaa palveluitaan Vaasan alueella. Yrityksen perustaja ja yrittäjä Jenni Parpala kuvailee, että hänen yrityksensä tilanne oli hälyttävä ennen Certumin asiakkuutta. Yritys oli kasvanut, mutta ongelmia oli tullut vastaan. Jenni koki, ettei hän osannut johtaa yritystään talouden näkökulmasta ja seurata esimerkiksi tärkeitä talouden mittareita.
”Todellisuudessa mieli oli tosi maassa ja tilanne pelotti, kun kävelin ensimmäiseen tapaamiseen Certumin toimistolle, Jenni muistelee. Kävimme yritykseni tilannetta läpi ja mietimme Certumilla yhdessä, mikä johtuu mistäkin ja aloimme siten seuraamaan tarkasti, mitkä asiat vaikuttavat ja mitä tehdään lisää.”
Oli hyvin tärkeää pureutua itse juurisyihin; meneekö esimerkiksi työtunteja hukkaan tai miten työtä ylipäätänsä tehdään. Certumin talousneuvontapalveluiden johtava asiantuntija Topi Partanen toi Jennin mukaan monipuolisen osaamisen yritykseen. Jenni vertaakin Certumin neuvontapalveluita henkilökohtaiseen vakuutukseen. Kiffelille talousneuvontapalveluiden yksi konkreettinen hyöty oli se, että synkkänä vuotena tuloskin parani. Tappiota kirittiin yli 70 000 euroa, joka on merkittävä säästö. Tähän vaikutti se, että Certumissa katsottiin kokonaisuutta, rauhoiteltiin tilanne ja tehtiin tavoitesuunnitelma yhdessä yrittäjän kanssa.
Jennin mielestä Certum on tarpeeksi monipuolinen talo hoitamaan yrityksensä talousasioita, sillä kaikki tarvittavat palvelut tulevat saman katon alta. Hän kokeekin, että hänelle ja Kiffelin asioille tarjotaan aikaa ja oikeita ratkaisuja.
”Certumissa ymmärretään lukuja ja heiltä kerrottiin selkeästi, mitä niiden takana oikeasti on. Rehellisesti sanottuna Certum laittoi yrityksen talouspuolen valot päälle. On mahdotonta johtaa yritystoimintaa ja kehittää sitä samalla, jos talouspuoli on pimennossa. Muuten tekeminen on totaalista hakuammuntaa” sanoo Jenni.
Nykyään Jenni on ajan tasalla yrityksensä taloudesta ja ymmärtää, mitä lukujen takana on. Se on tuonut selkeän kuvan yrityksen yhdestä tärkeimmistä osa-alueista. Kiffelin kannattavuus on parantunut ja Jenni on tyytyväinen Certumin antamista näkemyksistä ja luotettavista laskelmista.
”Jos minä soitan jostain selvitettävästä asiasta, niin siihen tartutaan, eikä vastata vasta viikon päästä”
Certumilla asioista otetaan heti koppia, joka on ollut todella positiivista. Arvostan paljon henkilökohtaista palvelua. Certumissa ymmärretään yrittäjän arkea ja miksi juuri tietyt asiat ovat tärkeitä. Tästä esimerkkinä palkkojen yleiskorotukset ja niiden kirjaaminen automaattisesti järjestelmään. Jos palkka-asiat jätetään tekemättä, niin se tahrii yrityksen ja yrittäjän maineen. Minulla ei ole tarpeeksi aikaa seurata TES-asioita ja niihin liittyviä muutoksia. Siksi minä maksan Certumin palveluista, jotta asiat hoituvat ja saan itse keskittyä yrityksen toiminnan pyörittämiseen.
”Certumin neuvontapalvelut ovat niitä yrittäjiä varten, jotka haluavat muovata yritystään parempaan kuntoon”