Suurten yritysten harrastus ajaa hintoja alas on jatkuva haaste alihankkijalle.
Parasta hintaa tavoitellessaan suuret yritykset kuitenkin myös unohtavat asiakassuhteiden vaalimisen ja menettävät siitä seuraavat hyödyt. Tämä antaa pienille yrityksille mahdollisuuden erottua suurista kilpailijoista rakentamalla yhä vahvempia suhteita asiakkaisiinsa ja tarjoamalla parempaa palvelua kuin isoveljensä.
Alihankkijana yrittäjällä on ihanteellinen asema auttaa asiakkaita haastavina aikoina. Pätevä alihankkija tuntee asiakkaansa bisneksen ja osaa auttaa vähentämään virheitä ja ylittämään haasteet.
Vahvojen asiakassuhteiden rakentaminen vaatii kuitenkin aikaa. Asiakkaan luottamus on myös helposti rikottu, jos hankintaprosessia ei hoida asiallisesti heti alusta alkaen.
Asiakassuhteiden rakentaminen saattaa olla haastavaa, mutta seuraavat viisi tapaa auttavat tekemään prosessista pehmeämmän:
1. Monipuolista tuotteitasi ja palveluitasi, jotta ne erottuvat markkinoilla ja auttavat saavuttamaan suurempia marginaaleja.
2. Keskity bisneksellesi sopiviin asiakkaisiin ja pidä asiakaspohja laajana: älä ryhdy yhden asiakkaan hovihankkijaksi.
3. Panosta neuvotteluvaiheeseen: luo selkeät tavoitteet ennen asiakkaan tapaamista ja varmista, että sinulla on monipuolista näyttöä ainutlaatuisesta tarjouksestasi.
4. Katteella on väliä, ei liikevaihdolla! Tunne marginaalisi neuvotteluvaiheessa.
5. Toimivalla kassavirtalaskelmalla ja tehokkaalla järjestelmällä varmistat, että tiedät, mitä olet tekemässä ja missä raha kulkee.