Puhelinmyyntiin on tulossa merkittävä muutos vuoden 2023 alussa, kun kuluttajasuojalaki uudistuu 1.1.2023.
Puhelinmyyntiin otetaan vuoden alussa käyttöön kirjallinen vahvistus sopimuksesta, joka on tehty puhelimitse. Käytännössä kirjallinen vahvistus tarkoittaa, että myyjän on lähetettävä puhelinmyynnin jälkeen kuluttajalle kirjallinen tarjous, jonka kuluttaja hyväksyy kirjallisesti.
Tarjous voi olla paperinen tai sähköinen, mutta edellytys on, että tiedot annetaan pysyvällä tavalla. Lisäksi myyjän tulee toimittaa tarjous vasta puhelun jälkeen eli tarjousta ei voida toimittaa puhelun aikana kuluttajalle hyväksyttäväksi.
Kuluttajan tulee hyväksyä toimitettu tarjous kirjallisesti ja vasta tämän jälkeen sopimus on sitova. Myyjän tulee kertoa tarjouksen yhteydessä, että mikäli kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, ei sopimus ole sitova eikä kuluttajalla ole velvollisuutta maksaa, palauttaa tai säilyttää toimitettua tuotetta.
Puhelinmyyntitilanteen jälkeen toimitettava erillinen kirjallinen tarjous antaa kuluttajalle mahdollisuuden tutustua sopimuksen sisältöön rauhassa sekä harkita ostopäätöstä tarkemmin kuin aikaisemmin. Uudistettua puhelinmyyntiä koskevan sääntelyn tavoitteena on myös ehkäistä mahdollisia harhaanjohtavia myyntipuheluita ja niistä mahdollisesti aiheutuvia haittoja.
Puhelinmyyntiä koskeva uudistus ei kuitenkaan koske sähköisen viestinnän palveluita, kuten esimerkiksi puhelin- ja nettiliittymien myyntiä.